Sconosciuto

Madame D’Ora

Dora Philippine Kallmus (Vienna 1881 – Frohnleiten 1963) è stata una fotografa di moda e ritrattista austriaca meglio conosciuta con lo pseudonimo di Madame D’Ora. Di origine ebraica e appartenente ad una facoltosa famiglia di avvocati, dopo aver collaborato per quattro anni dal 1880 al 1884 con il figlio del pittore Hans Makart, nel 1905 fu la prima donna ad essere ammessa ai corsi della Graphische Bundes Lehr und Versuchsanstalt di Vienna e all’interno della Association of Austrian photographers. Durante i primi cinque mesi del 1907 completò a Berlino il suo apprendistato a fianco del fotografo ritrattista Nicola Perscheid dopodiché si trasferì nuovamente a Vienna dove, con l’aiuto della sua famiglia, aprì il suo primo studio; l’Atelier D’Ora. A Berlino aveva conosciuto l’assistente di Perscheid, Arthur Benda, che divenne suo collaboratore in occasione dell’apertura dell’atelier. La fama del suo lavoro ebbe una rapida ascesa e nel 1916 le fu chiesto di fotografare l’incoronazione di Carlo I d’Austria, il Re d’Ungheria. Nel 1925, assieme a Benda, riuscì ad aprire una succursale a Parigi. Nel 1927 i due fotografi si separarono; Benda tornò a Vienna mentre Kallmus rimase nella capitale francese. A Parigi la fotografa dispose di contatti internazionali; non solo per quanto riguarda l’ambiente della moda ma anche di quello artistico. Fotografò infatti importanti personalità come Gustav Klimt, Colette, Karl Kraus, Arthur Schnitzler, Anna Pavlova, Pablo Picasso, Gordon Craig, Marc Chagall, Antonia Mercé, Anita Berber e Serge Lifar, per citarne alcuni. Madame D’Ora lavorò per diverse riviste di moda come «Die», «Madame» o «Officiel de la Couture et de la Mode», accompagnando spesso i lavori con brevi testi scritti di suo pugno. A seguito dell’invasione tedesca, nel 1940 fu costretta a vendere il suo studio parigino a causa delle sue origini ebree nonostante da diversi anni si fosse convertita al cattolicesimo. Durante la guerra si nascose ad Ardèche, prima in un convento e poi in una fattoria. A seguito di questa esperienza il suo modo di fotografare cambiò radicalmente; nel 1945 lavorò come reporter sulla situazione dei rifugiati in Austria e, tornata in Francia, sviluppò due serie di documentari sui macelli parigini come rappresentazione simbolica dell’orrore bellico. Nel 1946 riaprì il suo studio a Parigi. Nel 1959 venne investita da una motocicletta e l’incidente le rese impossibile continuare a lavorare. Trascorse gli ultimi anni in Austria, a Frohnleiten, dove morì nel 1963. [Chiara Fabene]

 

Fonti e Bibl.: Monika Faber (edited by), Dora: Vienna & Paris: 1907-1957 [The photography of Dora Kallmus], Vassar College Art Gallery, New York 1987; Lothar Schirmer, Naomi Rosenblum, Women Seeing Women: From the Early Days of Photography to the Present, W. W. Norton & Company, New York/London 2001; Lisa Silverman, Art of Loss: Madame D’Ora’s Slaughterhouse Photographs and Haus Doranna, «The Leo Baeck Institute Year Book», Oxford University Press, vol. LX, n. 1, 2015, pp. 173-190.

 

Fonti e Bibl.: Monika Faber (edited by), Dora: Vienna & Paris: 1907-1957 [The photography of Dora Kallmus], Vassar College Art Gallery, New York 1987; Lothar Schirmer, Naomi Rosenblum, Women Seeing Women: From the Early Days of Photography to the Present, W. W. Norton & Company, New York/London 2001; Lisa Silverman, Art of Loss: Madame D’Ora’s Slaughterhouse Photographs and Haus Doranna, «The Leo Baeck Institute Year Book», Oxford University Press, vol. LX, n. 1, 2015, pp. 173-190.

 

Sitografia: Lisa Silverman, Madame D’Ora, Jewish Women’s Archive, https://jwa.org/encyclopedia/article/madame-dora; Andreja Velimirović, When Madame D’Ora aka Dora Kallmus captured the crème of Vienna and Paris, 14/12/2017, https://www.widewalls.ch/madame-d-ora-dora-kallmus-photography/; Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg collection online, http://sammlungonline.mkg-hamburg.de/en/search?s=madame%20d%27ora&h=undefined&sort=scoreDesc.

 

Dora Philippine Kallmus (Vienna, 1881 – Frohnleiten, 1963) was an Austrian fashion photographer and portraitist, better known under the pseudonym of Madame D’Ora. Belonging to a wealthy family of lawyers of Jewish origin, after having worked for four years from 1880 to 1884 with the son of the painter Hans Makart, in 1905 she became the first woman to be admitted to the courses of the Graphische Bundes Lehr und Versuchsanstalt in Vienna, and to the Association of Austrian photographers as well. In May 1907, she completed her internship in Berlin alongside portrait photographer Nicola Perscheid, after which she moved back to Vienna where, with the help of her family, she opened her first studio: the Atelier D’Ora. In Berlin, she had met Perscheid’s assistant, Arthur Benda, who became her collaborator once she inaugurated the atelier. The fame of her work rose rapidly, and in 1916 she was commissioned to photograph the coronation of Charles I of Austria, the King of Hungary. In 1925, together with Benda, she opened a new venue in Paris. In 1927 the two photographers decided to separate. Benda returned to Vienna while Kallmus remained in the French capital. In Paris, the photographer obtained international contacts; not only concerning the fashion environment but also the artistic one. She photographed famous personalities such as Gustav Klimt, Colette, Karl Kraus, Arthur Schnitzler, Anna Pavlova, Pablo Picasso, Gordon Craig, Marc Chagall, Antonia Mercé, Anita Berber and Serge Lifar. Madame D’Ora worked for various fashion magazines such as «Die», «Madame» or «Officiel de la Couture et de la Mode», often supplementing the works with short texts written by herself. Because of the German invasion, in 1940 she was forced to sell her Paris studio because of her Jewish origins, although she had converted to Catholicism. During the war, she hid in Ardèche, first in a convent and then on a farm. After this experience, her vision in photography changed radically; in 1945, she worked as a reporter to document refugees in Austria and, back in France, developed two series of documentaries on Parisian slaughterhouses as a symbolic representation of war horror. In 1946, she reopened her studio in Paris. In 1959 she was hit by a motorcycle, and the accident made it impossible to continue working. She spent her last years in Austria, in Frohnleiten, where she died in 1963. [trad. di Marta Marinelli]